Krijg inzicht in de juiste combinatie van marketingactiviteiten en ontdek nieuwe kansen om uw rendement te verhogen
Ruim 8 van de 10 Google Analytics installaties zijn onvolledig. Hierdoor haalt u lang niet alles uit uw website of webshop. Naarmate het aantal bezoekers, kanalen en partners toeneemt wordt het nemen van beslissingen complexer. De klantreis is bij iedere organisatie anders. Een juiste Google Analytics configuratie stelt u in staat om betere beslissingen te maken. Een goede configuratie is echter maatwerk.
De voordelen van een professionele Google Analytics configuratie op een rij:
- Krijg inzicht welke zoekwoorden bijdragen aan uw conversies
- Maatwerk dashboards die uw bedrijfsdoelstellingen meten
- Ontdek welke campagnes het meeste opleveren
- Krijg inzicht in de prestaties van uw social media inspanningen
- Aangepaste filters die uw data zuiver houden
Google Analytics en Google Tag Manager werken nauw samen om de bezoekersstatistieken te verzamelen. Echter bent u er dan nog niet. Vaak ontbreekt het aan kennis om de data op de juiste manier om te zetten in praktische en bruikbare rapportages.
Hoe dan?
Bij het inrichten van Google Analytics en Google Tag Manager kijken we naar uw huidige situatie en uw doelstellingen. Vervolgens richt één van onze gecertificeerde specialisten uw Google Analytics omgeving compleet in.
Stap 1. Bedrijfsdoelen
Een webshop heeft vaak andere doelstellingen dan een website. Samen met u brengen we de bedrijfsdoelstellingen in kaart die u voor de komende 3 jaar wilt realiseren. Daarmee houden we rekening met uw bedrijfsprocessen en uw medewerkers. Afhankelijk van de grootte van uw organisatie stellen we een online roadmap op. Daarin worden de activiteiten en de doelen per jaar in verwerkt die u online wilt realiseren.
Stap 2. Key Performance Indicators
Vervolgens vertalen we uw doelstellingen in key performance indicators. Welke doelstellingen wilt u verwezenlijken en welke data heeft u hiervoor nodig? Wat wilt u bereiken en welke middelen stelt u hiervoor beschikbaar? Uitgangspunt is om voor elke doelstelling enkele KPI’s op te stellen, zodat u exact weet of u op koers ligt.
Stap 3. Inrichten van Analytics en Tag Manager
De derde stap is het daadwerkelijk inrichten van Google Analytics en Google Tag Manager. We inventariseren de kanalen, partners, processen en systemen. Vervolgens richten we Google Analytics op een professionele manier in. Dat betekent maatwerk zoals: heldere dashboards, slimme segmentaties en aangepaste filters. Bovendien wordt Google Tag Manager ingezet. Hierdoor zijn er extra opties beschikbaar om data te meten en te analyseren.
Stap 4. Data driven analyse en rapportage
Naast commerciële kansen wordt ook de kwaliteit van de website gemeten, zoals de laadsnelheid, het aantal 404 pagina’s etc. We maken inzichtelijk wat de toegevoegde waarde is van uw merknaam. Uiteindelijk bent u slechts één muisklik verwijderd van de belangrijkste dashboards. U krijgt praktisch inzicht in de prestaties van uw campagnes, partners en inboud marketing activiteiten. Eventueel krijgt u per week, maand of kwartaal de gewenste rapportages in uw inbox. Indien gewenst kunt u maandelijks sparren met één van onze specialisten om te zien of u op koers ligt.
Stap 5. Optimaliseren
Tot slot is het belangrijk dat uw organisatie daadwerkelijk aan de slag gaat met de gegevens. Welke zoektermen stimuleren de verkoop en worden nog niet optimaal ingezet? Hoe presteren bepaalde banners op uw website? Wat levert Facebook of Twitter nu precies op? Eventueel kan Rock the Web b.v. u een training op maat aanbieden.
Ons gereedschap
Let's get to business
Weten waar je wil zijn is dé belangrijkste vraag om tot resultaat te komen. Wat je wil bereiken en welke doelen je wil behalen maken we samen inzichtelijk via onze strategiesessie. We nemen je bij de hand en stellen samen het plan op om meer leads of verkopen te realiseren. In onze strategische sessies bespreken we de online strategie die het beste bij jouw organisatie past.