Hoe optimaliseer je jouw landingspagina voor hoge conversieratio's?

door Juul Reumkens

Design

Hoe optimaliseer je jouw landingspagina voor hoge conversieratio’s?

Een optimale opzet van een landingspagina is van belang om zo veel mogelijk verkopen te realiseren. Deze landingspagina kan de homepagina zijn, maar is het in veel gevallen niet. Een goede landingspagina geeft in een oogopslag antwoord op de vragen: Bij wie/wat ben ik? Wat biedt de pagina mij aan? Wat zijn voor mij de voordelen? Wat moet ik hierna doen?

Webshops zijn op zoek naar hoge conversieratio’s. Onderzoeken laten zien dat een goed opgestelde landingspagina een conversieratio tussen 5% en 15% kan halen, in tegenstelling tot de 1-3% van een webshop in het algemeen. Het spreekt dan ook voor zich dat de optimalisatie van een landingspagina een belangrijk proces is voor de verkoopcijfers van de webshop. Met de inrichting van de landingspagina zou dan ook geen tijd of moeite bespaard moeten worden.

Hoe maak je die goede, geoptimaliseerde landingspagina? Hieronder volgen tips en zaken waar je rekening moet houden.

1. Bepaal je doelgroep

Ten eerste is het natuurlijk van belang om de taal te spreken van jouw doelgroep. Daarvoor moet je weten wie je doelgroep is. Zijn het met name mannen of vrouwen, wat is de gezinssamenstelling, welke leeftijd heeft je doelgroep en met wat voor inkomen- en opleidingsniveau heb je voornamelijk te maken? Wat is hun Levensstijl, waar werken, wonen en winkelen je klanten, waar zoeken ze naar en kun jij dat aan hen bieden?

Bedenk ook goed vanuit welke bron je bezoeker op jouw website terechtkomt. Is dat via een nieuwsbrief of een advertentie? Het kan goed zijn dat de bron bepaalt wat de optimale indeling van je landingspagina is. Omdat we tegenwoordig veel via mobiele apparaten (tablet en smartphone) het web opgaan, is het zeker slim om de landingspagina te optimaliseren voor mobiel gebruik.

2. Sluit de landingspagina aan bij je bron

Zorg ervoor dat de landingspagina voor jouw bezoeker logisch is. Wat kan de gebruiker van jouw pagina verwachten, op basis van de bron (advertentie, nieuwsbrief, Google)? Komt dit overeen met je landingspagina?

Heel belangrijk is het dat de bezoeker terechtkomt op de pagina met de informatie waarnaar hij op zoek is. Heeft hij bijvoorbeeld op een advertentie van product A geklikt, zorg er dan voor dat de landingspagina over product A gaat, en alleen product A. Een overzichtspagina kan goed werken als je met productcategorieën werkt. Laat ook de boodschap en stijl terugkomen, zodat de bezoeker de pagina herkent vanuit bijvoorbeeld de voorgaande advertentie.

3. Maak je pagina eenvoudig scanbaar

Je bezoeker wil in een oogopslag kunnen zien of deze pagina biedt wat hij zoekt. In dat opzicht is het belangrijk om de landingspagina makkelijk scanbaar te maken. Gebruik daarom weinig tekst, een niet te klein en eenvoudig te lezen lettertype, veel witruimte en visuele elementen, zoals iconen, buttons, grafieken, afbeeldingen en video’s. Bij opsommingen is het gebruik van bullets, cijfers of vinkjes raadzaam. Zet je belangrijkste informatie en call-to-action daarnaast boven de fold (paginavouw: het bovenste gedeelte van een pagina waarvoor de bezoeker niet hoeft te scrollen).

4. Communiceer één boodschap, geen afleidingen

Het inzetten van slechts één hoofdboodschap draagt bij aan de scanbaarheid van de informatie. De boodschap moet laten blijken wat de voordelen voor je bezoeker zijn en waarom hij jouw product of dienst niet moet laten liggen. Laat content die niets te maken heeft met deze boodschap achterwege. Deze informatie leidt namelijk af van je doel. Verwijder ook overbodige links, aangezien deze links jouw bezoeker anders wegleiden van jouw landingspagina.

5. Communiceer voordelen en volg verwachtingen op

Niet alleen de hoofdboodschap, ook een korte beschrijving van de voordelen van jouw aanbod verhogen conversieratio’s. Waarom zou je bezoeker hier, op jouw landingspagina, het product of de dienst aanschaffen? Geef ook duidelijk aan wat je bezoeker kan verwachten als hij eenmaal een aankoop heeft gedaan.

6. Toon een call-to-action (CTA)

Om de bezoeker te laten doen wat jij wil, is het belangrijk om een duidelijke button met activerende tekst op je landingspagina te hebben. Laat de belangrijkste actiebutton op je pagina er visueel uitspringen, zodat deze goed opvalt. Bijvoorbeeld door deze een opvallende en afwijkende kleur te geven. Best is natuurlijk als de button boven de paginavouw zit. De knop moet natuurlijk een logisch doel binnen je pagina hebben, een die aansluit bij de content op je pagina. Zorg ervoor dat de tekst van de button duidelijk is. De optimale tekst kun je achterhalen door een A/B test in te zetten.

Je kunt ervoor kiezen meerdere actiebuttons op je webpagina te hebben. Bedenk wel dat te veel (verschillende) buttons de pagina minder overzichtelijk kunnen maken en verwarring teweeg kunnen brengen. Meerdere actiebuttons maken het de bezoeker lastiger om te kiezen waar hij op moet klikken.

7. Zet productvergelijkingen in

Vindt jouw bezoeker verschillende producten op de landingspagina? Verminder dan zijn keuzestress. Dit kun je doen door een van de producten (visueel) te labelen met bijvoorbeeld ‘beste koop’, ’top 5’ of ‘sale’. Het menselijk brein zal zich snel wenden tot deze labels, waardoor hij het gevoel heeft minder keuzes te hoeven maken.

8. Wek vertrouwen

Voor veel bezoekers is de landingspagina de eerste ontmoeting met jouw website, en dus bedrijf. Leg dus ook op je landingspagina kort uit waarom de bezoeker bij jou moet zijn. Waarin is jouw bedrijf uniek? Ook een uitgebreide omschrijving van je product/dienst, logo’s, keurmerken, testimonials/reviews, contactmogelijkheden, betaalmogelijkheden en service-informatie communiceren betrouwbaarheid. Vermijd zeker ook spel- en taalfouten en zorg ervoor dat je pagina persoonlijk en up-to-date is.

9. Bied een kort conversieformulier

Bezoekers haken af wanneer het formulier dat zij moeten invullen, naar hun gevoel te lang is. Vraag dus alleen de informatie die voor de conversie nodig/het meest waardevol is. Bepaal of je de informatie moet opknippen in verschillende stappen, waarbij je duidelijk aangeeft hoeveel stappen er zijn, en hoe ver de koper in zijn proces is. Leg ook duidelijk uit waarom je om de kopersinformatie vraagt.

10. Test je landingspagina

Veel contentmanagementsystemen (cms) bieden de mogelijkheid om een A/B-test op te zetten. Hiermee kun je vrij makkelijk achterhalen welke versie van je landingspagina het hoogste conversiepercentage bereikt. Zo kun je verschillende varianten van de landingspagina testen en uiteindelijk de versie die het best geoptimaliseerd blijkt voor de doelgroep, inzetten.