Welke conversies kun je meten?

door Rock the Web

strategie

Welke conversies kun je meten?

Het nadeel van traditionele marketing is dat je de resultaten daarvan niet goed kan meten. Je weet niet exact hoe een tv-commercial of advertentie in de krant heeft bijgedragen aan de uiteindelijke omzet. Dat maakt het lastig om de ROI te berekenen en je marketingstrategie aan te passen om nog beter resultaat te bereiken. Het is vooral je onderbuikgevoel volgen en afkijken bij je concurrenten.
Gelukkig is dit bij online marketing niet het geval door de enorme (technologische) mogelijkheden online. Online kun je eigenlijk bijna alles wel meten, waardoor je precies de resultaten kunt weten van jouw online marketing inspanningen. Er zijn echter nog te veel bedrijven die wel allerlei online marketing activiteiten uitvoeren, maar de resultaten hiervan niet meten. De redenen hiervoor zijn samen te vatten in 3 punten:

 

    1. Er worden enorm goede resultaten behaald online en hierdoor lijkt het niet nodig te zijn om ook nog allerlei dingen te gaan meten. Echter wat als ik je vertel dat je hierdoor nóg betere resultaten kunt behalen door bijvoorbeeld meer omzet te genereren of kosten te besparen? Iedereen wil toch de ultieme groei uit zijn of haar bedrijf halen?
    2. Soms is het niet 123 duidelijk wat er gemeten moet en kan worden. Bij bijvoorbeeld een webshop die adverteert met AdWords is het logisch dat je in ieder geval de verkopen in de webshop meet. Als je echter niet iets direct verkoopt via jouw website, vraag je je misschien af hoe en wat je precies moet meten.
    3. Het meten van allerlei zaken online vraagt enige technische online kennis. Zeggen begrippen zoals conversiecodes, Facebook pixels, segmenten en doel url’s jou iets? Als een ondernemer of mkb-bedrijf de online marketing volledig zelf uitvoert, kan het zijn dat zij de kennis die voor conversie meten nodig is missen. Of de tijd natuurlijk die er ingestoken moet worden.
Ik heb een lijst samengesteld met de verschillende soorten conversies die je kunt meten en hoe je de resultaten kunt gebruiken om jouw online marketingactiviteiten te verbeteren.

 

Welke conversies kun je meten?

Aantal verkopen

De meest bekende en meest voor de hand liggende conversie om te meten is het aantal verkopen. Als jij online jouw producten of diensten verkoopt, kun je heel gemakkelijk meten of een specifieke verkoop het resultaat is van bijvoorbeeld jouw Google Ads campagne, Facebook advertentie of nieuwsbrief. Door deze gegevens te analyseren kun je je marketing activiteiten zo aanpassen, dat je online verkopen gaan groeien. Kijk bijvoorbeeld welk kanaal de hoogste conversieratio heeft en besteedt meer budget aan dit kanaal. Of stop met bepaalde marketingactiviteiten die geen online verkopen opleveren. Of test met verschillende communicatieboodschappen om het effect op de conversieratio te meten.

 

Aantal telefoontjes

Als jouw product of dienst een stuk complexer is, zul je waarschijnlijk je verkopen niet online afsluiten maar persoonlijk. Dit zie je terug bij bijvoorbeeld B2B bedrijven of branches zoals advocaten, verzekeringen etc. Je krijgt waarschijnlijk veel telefoontjes, maar je vraagt natuurlijk niet elke keer hoe degene aan de telefoon bij jou terecht is gekomen. Gelukkig is het mogelijk om telefoonoproepen als conversies in te stellen. Je kunt dan dus meten via welk kanaal de potentiële klant bij jouw telefoongegevens terecht is gekomen en op de belknop heeft geklikt. Zo kun je dus uiteindelijk terug herleiden welke marketingactiviteiten zorgen voor de meeste telefoontjes naar jouw bedrijf.
 

Inschrijven nieuwsbrief

Wellicht wil je met jouw online marketingactiviteiten het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief verhogen. Je wilt bijvoorbeeld je bereik vergroten, een uitgebreide mailmarketing campagne inzetten, meer producten aan bestaande klanten verkopen of je hebt een maatschappelijke boodschap te verkondigen. Ook hierbij kun je gemakkelijk meten hoeveel inschrijvingen via welk kanaal komen. Om het aantal inschrijvingen te verhogen zet je meer in op het meest succesvolle marketingkanaal of test je met verschillende marketingboodschappen.

Download e-book, informatiefolder etc. 

Je ziet dat steeds meer bedrijven bijvoorbeeld een gratis e-book, informatiefolder of testversie aanbieden als download. In hun marketingactiviteiten focussen zij zich niet op directe verkoop, maar op het verzamelen van leads. Degene die het aangeboden product wilt downloaden, laat zijn gegevens achter. Deze leads proberen ze vervolgens via bijvoorbeeld mailmarketing om te zetten naar klanten. Het gratis downloaden van het aangeboden product wordt als conversie ingesteld. Het is hierbij wel belangrijk om ook goed te meten hoeveel van deze leads daadwerkelijk klanten worden, oftewel hoe kwalitatief zijn de leads.

 

Inschrijven event, workshops etc.

Als je evenementen organiseert, workshops of bijvoorbeeld trainingen kun je het inschrijven hiervoor als conversie instellen. Belangrijk hiervoor is om te zorgen dat het erg gemakkelijk is voor de klant om zich online in te schrijven. Zo kun je nauwkeurig meten hoe de inschrijvingen verlopen en welke marketingactiviteiten voor de meeste inschrijvingen zorgen.

 

Afspraak maken

Steeds meer bedrijven spelen in op de behoefte van consumenten om gemakkelijk online afspraken te maken. Dat gaat namelijk veel sneller dan een aparte e-mail sturen of moeten bellen. De consument zal dan ook sneller geneigd zijn om die afspraak te maken. Door dit proces goed in te richten op je website kun je ook dit nauwkeurig meten. Worden er bijvoorbeeld maar afspraken gemaakt via jouw Facebook pagina of mensen die direct op jouw site zijn gekomen? Zo weet je waar je jouw focus op moet leggen als je wilt groeien met je bedrijf.

 

Zoals je in het lijstje hierboven ziet, kun je ook conversies meten als je geen webshop hebt of direct online verkoopt. Afhankelijk van jouw product of dienst en het doel van jouw marketing activiteiten zijn er verschillende mogelijkheden wat betreft het meten van conversies. Wil jij groeien met je bedrijf? Dan is het meten van de resultaten van jouw marketingactiviteiten, deze vervolgens analyseren en tenslotte je marketingactiviteiten daarop aanpassen essentieel. Je zult versteld staan van de resultaten die je hierdoor kunt bereiken.