Het afgelopen jaar was een heel bijzonder jaar, op alle vlakken. Letterlijk de hele wereld stond op zijn kop en het normale leven staat inmiddels al maanden stil. Ook wat betreft online marketing gaan we 2020 niet snel vergeten. Want de Covid-19 uitbraak en de daarbij behorende lockdowns en andere maatregelen zorgden ervoor dat online marketing nog belangrijker werd dan het al was en online marketeers te maken kregen met nieuwe dingen. Er werden steeds meer online bestellingen gedaan, heel veel heeft online plaatsgevonden en mensen hebben nog meer tijd om producten of diensten online met elkaar te vergelijken. Die trends zullen zich voortzetten in 2021, deels omdat blijkt dat er mooie veranderingen tussen zitten en deels omdat we nog niet snel terug zullen gaan naar het oude normaal. Daarnaast komen er natuurlijk nieuwe trends bij. Hieronder kijken we daarom naar online marketing 2021, en vijf grote en belangrijke trends op dat gebied.
De online marketing trends 2021
De verwachting is dat dit jaar een stuk positiever gaat zijn dan 2020, qua gezondheid en qua mogelijkheden op allerlei gebieden. Toch gaan we, zeker het eerste half jaar, nog veel merken van Covid-19 en zullen een aantal dingen wellicht blijvend veranderd zijn. Dit brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee, voor zover dat niet hetzelfde is. Zeker ook voor online marketing. De consument zal nog altijd veel thuiszitten, er zal veel online besteld blijven worden en veel dingen zullen in plaats van fysiek online plaatsvinden. Dat betekend aanpassen, nieuwe (online) marketing plannen maken en bovenal veel nieuwe trends en ontwikkelingen. Het betekend ook dat je online marketing eigenlijk van nog groter belang wordt in 2021. Wij hebben vijf online marketing trends 2021 op een rijtje gezet waarvan wij denken dat die dit jaar heel belangrijk zullen zijn. Dit helpt je op weg om alles uit je online marketing te halen in 2021.
1. Van zenden naar in gesprek gaan met de doelgroep
De passieve consument die vooral luisterde bestaat niet meer. In 2021 zal de focus nog meer liggen op dialoog met de doelgroep, en nog minder op monoloog. Daarnaast is het zo dat de maatschappij steeds vaker sociale betrokkenheid verwacht van bedrijven. In gesprek komen en blijven met je doelgroep is mede daarom nog belangrijker. Ook omdat de jongere generatie in staat is ontzettend snel grote hoeveelheden aan informatie te verzamelen, mede mogelijk gemaakt door nieuwe apps. Laat daarom als merk zien hoe je jouw rol binnen de maatschappij ziet en hoe je die bijdrage zou kunnen vergroten of uitbouwen. Probeer aansluiting te zoeken bij waar de doelgroep voor staat, zodat ze zich kunnen identificeren met je merk.
Het gaat er vooral om als merk gericht te zijn op mens en maatschappij, jij bent er voor de mensen en niet andersom. Dit zie je ook terug bij je eigen personeel. Wat heeft dat te maken met online marketing, vraag je je wellicht af. Veel, omdat wangedrag of ontevreden medewerkers makkelijk kan leiden tot kritiek op sociale online platforms. En dan kan het hard gaan als je pech hebt. Besteed daarom aandacht aan je medewerkers, help ze te groeien op weg naar hun doelen. Online scholing heeft mede door Covid-19 een opmars ingezet, profiteer hiervan door dit aan te bieden aan je personeel. Als je dit af en toe laat zien op social media zal je doelgroep eerder geneigd zijn zich te verbinden met jouw merk.
Laat als merk zien hoe je jouw rol binnen de maatschappij ziet en hoe je die bijdrage zou kunnen vergroten of uitbouwen.
2. Marketing automation wordt nog belangrijker
Marketing automation wordt in 2021 nog belangrijker. Dit blijkt onder andere uit het feit dat er de laatste tijd weer publicaties zijn geweest door Google over automation, algoritmes en meer. Het doel is vooral om alles veel praktischer en efficiënter te maken. Onze tip is daarom ook; investeer in marketing automation. Waar moet je dan aan denken? Gebruik een goed ingestelde chatbot voor de klantenservice, met eventueel wel een functie waarbij mensen die niet geholpen worden alsnog een echte medewerker spreken. Ook het beheer van terugkerende klanten kun je veelal automatiseren.
Ga hierbij wel altijd respectvol om met de persoonlijke gegevens, en ben hier ook duidelijk in. Vertrouwen is op meerdere vlakken heel belangrijk. Het mooie is ook dat hoe meer vertrouwen je wekt, hoe meer gegevens mensen zullen geven. Online marketing wordt in 2021 eigenlijk dus gemakkelijker voor ondernemers en bedrijven. Door marketing automation goed in te zetten ben je minder tijd kwijt, optimaliseer je de customer journey en worden mensen op de juiste manier en op het juiste moment benaderd.
3. Structured data wordt geïmplementeerd
Een van de veel voorspelde trends van vorig jaar was een opkomst van voice search. Een van de belangrijkste online marketing technieken daarbij is dan structured data, om daar op in te spelen. Dat zou ontzettend belangrijk worden, en bedrijven moesten zich hierop gaan focussen. Die voorspelling is ook wel deels uitgekomen. Zo zijn er heel veel slimme luidsprekers gebruikt en zoeken mensen vaker via voice search. Het nadeel was alleen dat dit heel weinig invloed op de organische vindbaarheid voor bedrijven. Een groot deel van de zoekopdrachten via spraakopnames worden namelijk direct beantwoord. Dit is bijvoorbeeld bij Google Home of Apple zo. Je stelt een vraag en krijgt antwoord van die slimme speakers. Daar kun je niet op inspelen wat betreft SEO. Wanneer men echter op Google zoekt via een spraakopname in plaats van een getypte zoekopdracht, kun je daar wel op inspelen. Alle gegevens worden door Google verzameld in Google Search Console.
Je kunt hierop inspelen door vooral gebruik te maken van vragen in de content. Mensen die zoeken via spraakopnames stellen namelijk vaak vragen. Ook opsommingen worden vaak beter gevonden, zeker bij spraakopdrachten. Structured data draagt enerzijds bij aan de organische zoekbaarheid van je pagina’s, daarnaast zorgt het ook voor meer autoriteit. Omdat ook het percentage van mensen dat doorklikt en de gebruiksvriendelijkheid toeneemt, is structured data ontzettend belangrijk voor SEO. En daarmee dus ook voor jouw online marketing.
4. Content marketing blijft van groot belang
Content is king, zeggen ze vaak. En hoewel dat klinkt als een cliché is het wel waar. Elke online marketing campagne leunt op content marketing. Het is de basis voor een goede vindbaarheid, en geeft daarnaast de informatie waar mensen naar op zoek zijn. Je kunt klanten heel veel bieden met goede content, op vele manieren op verschillende platformen. In elke fase van de customer journey kun je met content marketing veel bereiken. Je geeft de doelgroep informatie, laat ze kennismaken met je product of dienst en krijgt een gevoel bij je bedrijf. Daarnaast leent dit zich ook heel goed voor dialogen, wat zoals al gezegd ook een belangrijke trend is. Wanneer content marketing goed wordt uitgevoerd, zie je dat dit bijdraagt aan het aantal conversies en de omzet.
In 2020 lag de focus wat betreft content op menselijke en relevante content, van hoge kwaliteit. Commerciële content werd minder interessant. Mensen hebben daar simpelweg geen zin in. Deze trend gaat zich in 2021 waarschijnlijk voortzetten, mede door alle ontwikkelingen die er spelen in de wereld. Focus daarom op persoonlijke en relevante verhalen, en ook op stories op social media.
5. Denk groot, handel lokaal
De laatste trend heeft veel te maken met de ontwikkelingen van afgelopen jaar. Door de corona pandemie zijn lokale activiteiten veel belangrijker geworden. Dat komt enerzijds omdat veel kleine ondernemingen heel hard zijn getroffen, en mensen willen de ondernemingen in de buurt graag helpen. Daardoor zijn meer mensen zich gaan focussen op lokale bedrijven. Het is verstandig om dat als bedrijf ook andersom te doen. Daarnaast is reizen natuurlijk vrijwel onmogelijk. Dit maakt dat men meer lokaal koopt en onderneemt. Zorg daarom dat je je focust, in elk geval deels, op je eigen omgeving. Door deze mensen te bereiken spreek je veel potentiële klanten aan. Ook qua vindbaarheid is het goed hierop te focussen. Google is ook al langer bezig om ervoor te zorgen dat mensen bedrijven uit de omgeving makkelijker vinden. Iets om rekening mee te houden dus, en wederom een uitdaging die veel kansen biedt.
Haal het meeste uit je online marketing
Online marketing blijft hoe dan ook een onverminderd grote rol spelen in 2021. Wellicht zelfs wel een grotere rol dan het ooit heeft gespeeld, omdat mensen zoveel kansen zien online en de wereld nog meer is verschoven naar online samenkomen en kopen. Het is belangrijk om te begrijpen dat online marketing zoveel meer is dan online adverteren en vindbaarheid op Google. Er zijn inmiddels zoveel verschillende kanalen, met allemaal hun eigen gebruiksaanwijzing en voordelen, dat je elke doelgroep online kunt bereiken. Zorg er daarom voor dat je van elk interessant kanaal gebruik maakt, en dat er lijn zit in alle uitingen die je doet. Het moet uiteindelijk één geheel zijn.
Om zoveel mogelijk uit je online marketing 2021 te halen is het niet alleen belangrijk om de juiste online marketing technieken te gebruiken. Het is ook verstandig om tijd en geld te investeren in alles wat daarbij komt kijken. Dit begint bij het in kaart brengen van de doelgroep en de daarbij horende customer journey. Vervolgens bedenk je welke content hierop aansluit en via welke kanalen je dit kunt delen.
Wij zouden aanraden hiervoor te werken met plan voor de langere termijn, een lange termijn strategie. Stel een doel voor ogen wat je wil bereiken en verdeel dit in kleine stappen. Online ontwikkelingen volgen elkaar snel op, het is dan ook belangrijk om hier steeds op in te blijven spelen. Wij van Rock The Web kunnen je hierbij helpen. Onze online marketing afdeling (OMA) ontneemt je alle zorgen wat betreft online marketing. We hebben een hecht team van professionals die in feite je eigen marketingafdeling vormen. Dit is vooral ideaal wanneer je niet alles zelf kunt of wil doen, maar wel snel resultaat wil zien. We gaan met OMA voor groei. Wil je meer leads en sales bewerkstelligen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij bezorgen jou een positieve ROI!